HEAT PAD, Susannes historie

Oprettet d.

HEAT PAD, Susannes historie

HEAT PAD, Susannes historie

Vi modtog denne anmeldelse fra Susanne H. For nogle måneder siden:

Derfor vil jeg anbefale outchairs heat pad
Efter flere år med vrede og håbløshed blev varmepuden fra Outchair min nye ven. Jeg længes efter samværet med den. Jeg glæder mig over den effekt, jeg får ud af en lille halv time i samvær med puden. Jeg oplever, at jeg gik fra mange dage med håbløshed og til en ny livsindstilling med accept, fordi jeg ved, jeg kan få lindring. Jeg oplever varmen og lindringen som noget kærligt.
Jeg modtager hjælpen fra varmekilden, og jeg lytter ofte til noget afslappende, meditativ musik, imens jeg giver mig selv behandling.
Min datter ber altid om lov til at låne puden, når hun besøger os. Hun elsker at være udendørs på terrassen, men har tendens til let at få blærebetændelse. En heat pad i havestolen gør undere i køligt vejr.Min mand låner den også tit. Men heldigvis er den utrættelig, bare jeg husker at lade den op nd imellem.
Tak for min nye ven!


Vi fra mmoutdoor.dk blev nysgerrige og
 kontaktede hende for at høre mere. Her er Susannes historie.
Vi kalder den ”Fra håbløshed til accept”:

Hvad gør man, når smerter er uomgængelige?

Jeg er en halvgammelt pige på 56, men min krop virker af og til ældre. Ind imellem kalder jeg den for et gammelt skrog, og så er vi lidt uvenner. Jeg har været udsat for nogle uheld og ulykker, som gør, at jeg dagligt oplever smerter i varierende grad og ikke kan arbejde mere end nogle timer om dagen. Det har ind imellem taget pippet fra mig og været en stor sorg.

Men mine mange år med smerter har også givet mig stor indsigt i mig selv, og jeg kan faktisk godt finde lidt taknemmelighed frem, fordi mine skavanker har hjulpet mig til at forstå nogle vigtige sider ved livet.

Hvis du - som jeg - ofte har ondt, så læs videre og se om mine gode råd også kan hjælpe dig.

Bliv nysgerrig i stedet for opgivende!

I mange år var jeg bare vred på mine smerter. Jeg følte, det var uretfærdigt. Men på et tidspunkt sagde min fysioterapeut: ”Måske går dette aldrig over, så du har et valg: Vil du være sur hver dag resten af dit liv?”

Nej, det ville jeg ikke!

Hun rådede mig til at blive nysgerrig i stedet for at være opgivende. Det var klogt sagt!

Så jeg holdt øje med smerterne, og hvornår de f.eks var mindre tydelige og var nysgerrig på hvorfor.

Det blev begyndelsen til en positiv forandring.

Jeg besluttede også, at jeg ville acceptere min situation i stedet for altid at begræde den. Min mand var faktisk også begyndt at være lidt træt af mig.

Jeg tænkte: ”Jeg vil prøve at få det bedste ud af det. Det skylder jeg nemlig mig selv. (og min søde mand)”

Jeg lærte mig selv at sige ’ jeg vil, hvad jeg kan’ i stedet for omvendt. Det hjalp. Jeg begyndte at acceptere min situation. Men bekendtskabet med en varm ven fik afgørende betydning for dette.

Da varmepuden blev min bedste ven

Jeg havde ind imellem fået infrarød varmebehandling hos min fysioterapeut, og det var behageligt. Jeg fandt ud af, at varme kan give en god smertelindring, da varmen giver en lokal temperaturstigning, øger blodgennemstrømningen til vævet og dermed løsner op for muskelspændingerne. Det bidrager så til at lindre smerten og øge bevægeligheden i muskler, led og sener. Det kan man læse om flere steder på nettet, og da jeg fik tænkt over det, besluttede jeg, at jeg ville ønske mig en varmepude med infrarød varme. Familien bakkede straks op om mig.

Jeg fandt en varmepude eller en heat pad hos www.mmoutdoor.dk som var trådløs og til en spiselig pris. Jeg ville ikke have en med ledning, men deres var med powerbank i stedet. Det er også meget billigere i strøm, kan jeg hilse og sige.

Brug ikke varme til hvad som helt og brug det i små doser
Jeg følger anvisningen og bruger min heatpad i 15-25 minutter. Jeg kan sagtens bruge den 2 eller 3 gange om dagen, men jeg må selvfølgelig ikke sove med den. Da mine smerter kan opstå forskellige steder, er denne heat pad god, fordi jeg f.eks kan spænde den om lænden og sidde eller gå med den. Jeg kan spænde den om knæet eller lade den ligge hen over skulderen. Generelt virker det bedst for mig i hvilende stilling, så jeg bare slapper af og nyder varmen. Nogle gange ligger jeg på den og får varme langs hele ryggen. Jeg sætter stopuret, så jeg ikke falder i søvn. Det er min forkælelsestid.

Hvad er det så, der sker?
Jeg har læst mig til, at den infrarøde varme gennemtrænger min hud, muskler, knogler og indvolde, så jeg opnår en dybdegående behandling, der er god for blodcirkulationen. Mine celler aktiveres til hurtigere fornyelse og sætter gang i cellernes stofskifte. Det har en god effekt på at mindske betændelsen i kroppen, lindre smerter i led og ryg, skabe bedre cirkulation i kroppen. Jeg oplever at varmen påvirker min smerteopfattelse. Det føles simpelthen ikke så træls, når jeg får varme på. Min fysioterapeut mener, det er en påvirkning af nerver, reflekser og smerteopfattelse.
Afslapningen hjælper, og varmen giver afslapning.

 På godt dansk - velvære afløser anspændthed og smerte. Stivhed afløses af  smidighed. Jeg slapper af.
Udover varmebehandlingen prøver jeg altid at arbejde dagligt med de fysiske øvelser min fysioterapeut har angivet.
Når man lever et liv med smerter betyder det mindst 2 timers ekstra ”arbejde” hver dag for at kunne leve godt med det. Det har jeg også lært at acceptere og være taknemmelig for hjælpen, det giver mig.
OBS: En heat pad må ikke bruges ved akutte slag, hævelser, blødninger, kar-hjerteproblemer. Føles puden for varm, så læg et viskestykke imellem puden og huden. Denne heat pad har dog 3 forskellige indstillinger, og jeg behøver ikke dæmpe varmen yderligere.

Her bruger vi også min heat pad

Min mand låner ofte min heatpad. Han træner i et fitness center og elsker at få en varmebehandling, hvis han har givet den lidt for meget gas og overbelastet sine muskler.
Min mand er desuden bloddonor, og han låner den, i en halv time før han giver blod. Så er processen langt nemmere, siger han.

 

Her bør du i stedet bruge kulde
Is er et bedre valg, hvis du får en skade, eksempelvis får en forstuvning eller får et slag eller stød mod dine muskler (fx “trælår”). Desuden kan kulden bruges til at dæmpe led- og muskelsmerter og nedsætte muskelspændinger.

 

Se vores heatpad HER


Ingen kommentar(er)
Skriv din kommentar